Znovuzrozené nádraží

Znovuzrozené nádraží

Rodilo se svým novým vzhledem dlouho, předlouho. Zemní stroje pořád něco hloubily a přemisťovaly. Dnem, ale i večery hřměly sbíječky, všude bylo prachu a hluku až až. Byť na jeho rekonstrukci pracovaly celé týmy zedníků, pokrývačů, natěračů a dalších profesí, trvalo mnoho měsíců, než se jeho konečná podoba začala blížit ke zdárnému konci.

Nádražní budova byla z těchto důvodů samozřejmě nepřístupná, lidé se před nečasem chránili jak se dalo. Cestující se kolem budovy jen obtížně „prodírali“ k nástupištím. Město urgovalo dodržení harmonogramu postupu prací. Lhůty pro jeho ukončení se však i nadále prodlužovaly. Své také vykonalo počasí, zimní období finálním stavebním úpravám rozhodně neprospívalo.

Poslední termín pro dokončení díla byl stanoven na konec března. Ale dočkali jsme se… A tak s rašením stromů a jejich prvními na nich květy i uherskobrodské nádraží s nástupem jara vykvetlo do krásy. Stává se ozdobou našeho sídla, to snad musí uznat každý. Podle očekávání si zachovalo původní, tak osobitý Jurkovičův styl, navíc se odělo svým exteriérem do zvýrazněné kombinace červené a béžové barvy.

Do jeho bezprostředního sousedství se dostalo i zcela nově konstruované autobusové nádraží, při jehož výstavbě se nešetřilo moderními stavebními prvky. Vznikl tak tolik potřebný, celistvě komponovaný dopravní terminál. Jeho bezchybně položená dlažba dodává lidem pocit jistoty, informační tabule jsou snadno dostupné a přehledné.

Novinkou jsou světelné panely oznamující aktuální příjezdy a odjezdy vlaků i autobusů. Tvořivost architektů si pak přišla na své i na opačné straně nádraží, tedy na ploše směřující k velkým schodům. Poutavá plastika v jeho centrální části obklopená žulovými okružími a na sloupu umístěnými hodinami působí velmi originálně a zdařile.

Stejně tak i místa vymezená pro bylinnou vegetaci, ale i nově vysazené stromky musí každého kolemjdoucího už na první pohled zaujmout svým prostorovým řešením. V teplejších dnech budou jistě k posezení lákat i četné, zde pečlivě rozmístěné lavičky, snad jen bezprostřední blízkost dopravně frekventované silnice může být odpočíváním na nich na závadu.

Podstatných změn přirozeně doznal i interiér nádraží. Ty tam jsou potemnělé původní nádražní prostory, jejich stísněnost, někdy i nepříjemné pachy. Člověka při vstupu do nádražní budovy dnes vítají stěny obdařené pastelově zabarvenými obkladačkami a anatomicky tvarované, modré plastové sedačky. Čekající nepochybně ocení i blízká a hlavně čistá sociální zařízení. Samozřejmě v čekárně nechybí ani možnost občerstvení u moderního automatu a nedaleko něj případného využití telefonního přístroje.

Ani zde přirozeně nemohou chybět informační světelné panely. Ve stejném prostoru má případný zájemce možnost se u prosklené kanceláře dozvědět od kompetentní pracovnice potřebné informace ohledně autobusové dopravy. Obdobné časové údaje z úst sympatických žen, doprovázené výdejem jízdenek, cestující obdrží u přepážek vlakových pokladen.

Architektům, dělníkům, a vůbec všem, kteří se podíleli na tváři nově vybudovaného dopravního terminálu, je tak třeba vzdát za jejich tvůrčí činnost poctu a velké uznání. V dohledné době jistě dojde i k opravám velkých schodů a pak už se budou Broďané oprávněně pyšnit nejenom tímto nádražím, ale celou touto, tak komunikačně významnou částí našeho města.

 

22.11. 2024 07:55:35
24.10. 2024 13:07:38
Návštěvy
Celkem: 198375
Týden: 470
Dnes: 18
  přihlásit poslední změna: 24.03. 2016 14:46:02