Dobře míněné rady
Koho by nezajímalo počasí. Snad takový člověk ani neexistuje.
Většina z nás dá na předpovědi „rosniček“. Nic proti tomu, jsou výmluvné, ale o Slovácku toho až zase tolik nevědí.
Neznají příliš reliéf našeho kraje a záludnosti regionálních silnic.
A právě proto je z hlediska předpovědi počasí pro náš region nejvhodnější obrátit se o „radu“ k družicovým a radarovým snímkům.
Ty jsou neustále na Internetu dostupné.
U družicových snímků stačí sledovat postup front a maličko se vyznat v barvě daného snímku.
Tmavé plochy označují jasnou nebo polooblačnou oblohu
Šedá velmi často značí, zejména pak v zimním období, nízkou, inverzní oblačnost, sice otravnou, ale málokdy srážky přinášející.
Bílá, to už je jiné „kafe!“
Srážky signalizuje.
K upřesnění meteorologické situace je vhodné si nastavit na Internetu radarový snímek.
U modré barvy na snímku srážky tolik nehrozí, nanejvýš nějaké to mrholení,
u zelené už musíme být ve střehu.
Žlutá nebo červená už značí intenzivnější srážky, nejčastěji v letním období.
Pak by to chtělo něco zeměpisných znalostí a samozřejmě spuštěnou animaci těchto radarových snímků.
Fronty k nám směřující většinou od západu se pohybují přibližně rychlostí 30-40 kilometrů za hodinu. Jak je to z našeho sídla v kilometrech daleko k Brnu nebo Praze, měli bychom ze základní školy orientačně vědět.
Pak už kupeckými počty můžeme odhadnout, za jakou dobu se u nás něco z oblohy spustí.
Když vidím, že se zelená „plíží“ od Brna k Buchlovským kopcům, tak v současné době s odhrnovačem sněhu moc ven nepospíchám.
Avšak po jejím přechodu, tedy fronty v zelené barvě, z domu naopak rychle vyrážím, a to dříve, než lidé napadaný sníh ušlapou.
Problém je v tom, že někde zaprší nebo zasněží, ale o pár kilometrů dále nespadne ani kapka či vločka.
Na meteorology bych se v tomto ohledu nezlobil, faktorů, které mají vliv na průběh počasí, je celá řada.
Ani nejlepší počítačové programy je nedokáží všechny náležitě zhodnotit.
Reliéf, jak už jsem naznačil, hraje totiž v předpovědích počasí v našem regionu další velmi významnou roli.
Co platí pro Hradiště, to nemusí být vůbec reálné na Hrozenkovsku.
Důvody snad není třeba uvádět..
Silničáři sice dávají v tisku na vědomí, které úseky silnic jsou obtížně sjízdné, ale aktuální situace se často mění z hodiny na hodinu.
Já bych raději každé ráno viděl na světelných tabulích při výjezdech z měst blikající grafiku - tedy červeně označené nebezpečné úseky cest, informace vyzývající k opatrnosti.
Červenou linií označené nebezpečné zatáčky, přejezdy mostů, vjezdy a výjezdy z lesa apod.
Nestačilo by tedy jenom napsat, že úsek E 50 z Uherského Brodu na Trenčín je rizikový.
Rizikové je stoupání k Rasové, sjezd ke Starému Hrozenkovu atd., zejména při teplotách kolem nuly.
Důležité je také se doma podívat se na barometr, zejména vysledovat jeho tendenci.
Komu se nechce zabývat snímky, pak mu už jenom doporučím pustit ke slovu Alenu Zárybnickou nebo Taťánu Míkovou.
Těm, ať už se jim předpověď povede nebo ne, oblečení sluší.…
Jaromír Slavíček