Brodské trafiky

Všichni je dobře známe, jsou všude kolem nás. Někteří z nás pravidelně, jiní jen občas do nich zajdou, koupí si noviny anebo cigarety, případně nějakou jinou drobnost, kterou potřebují ve svém každodenním běhu života.

Proč o nich píši? Trafiky jsou totiž nezbytným koloritem každého města anebo městečka. Patří mezi nejmenší obchůdky v obchodním světě, možná jsou nejmenší vůbec.

Bývají někdy umístěny ve středu města, jindy se krčí na nenápadných místech jeho periferie, v malých stísněných uličkách, na okrajích parku apod.

Prezentují se jako kamenné obchody anebo jen jako jakési stánky poblíž křižovatek či nákupních center.

Na několika málo čtverečních metrech o místo v nich v nich bojují pečlivě, jak tašky na střechách, uspořádané deníky, týdeníky, měsíčníky, které hýří pestrými barvami, obrázky, ale i nezbytnými reklamami. V regálech za nimi se zraku člověka zase nabízejí známé i neznámé značky cigaret a druhů tabáků.

Přicházejícího vzhledově upoutají i pastelově zabarvené dýmky, nebo chcete-li fajfky, různé typy zapalovačů, sirek, plynových zdrojů a celé řady dalších komodit, bez kterých by se tento typ obchůdků rozhodně neobešel.

Co je ale naprosto typické pro trafiky, hlavně pro ty „kamenné", tak to je specifická vůně uvedeného prostředí, která prolíná každým koutkem těchto místnůstek.

Vniká do chřípí každého návštěvníka, proniká do záhybů jeho šatů, omamuje ho a dodává nezbytné aroma snad všemu, co je vystaveno na pultech a jejich okolí.

Tento „pach" vetkává, vzhledem k nabízenému sortimentu zboží, uvedenému prostředí až jakýsi orientální nádech, který je zcela příznačný pro tento typ obchodů.

Ti, kdo přicházejí v průběhu dne do popisovaných míst, zpravidla nevytahují z kapes velké bankovky, často jim stačí několik mincí, které směňují za noviny či oblíbenou značku cigaret.

Ne všichni po koupi ihned odcházejí, často prohodí s prodávajícím několik vět, a pokud se s ním znají již delší dobu, pak nastoupí na scénu konverzace takřka všem možném, nejčastěji o počasí, zdraví, sportovních kláních, někdy i o politice.

Člověk si zde, pokud je na to ovšem čas, tak nějak lidsky popovídá s prodavačem, postěžuje si na své bolístky, zasměje se a často s pocitem upokojené duše pak vychází ven.

Nezřídka je zde k zastižení i hlouček diskutujících, kteří se tu překvapivě více shodují ve svých názorech než kdekoliv jinde.

A právě v tom je asi kouzlo těchto drobných prodejen, které často pro nepatrnou velikost přehlédneme ve změti velkých nákupních center s burnumskými reklamami ve výlohách.

Snad jsou tyto „prodejničky" se svými nahodilými návštěvníky, ale i abonenty, příkladem toho, jaké by měly být vztahy mezi kupujícími a prodávajícím, které jsou zde protikladem anonymity „chladné" atmosféry obchodních domů.

Ale pozor! Bylo by však velkým omylem domnívat se, že chci uvedenými řádky dělat reklamu prodeji tabáku jako takového!

Kouření zůstane i nadále velkým nebezpečím pro lidské zdraví, sám jsem zavilý nekuřák, ale prostě já mám trafiky zapsané ve své mysli hlavně jako prodejny novin a časopisů, bez kterých se člověk v běžném životě téměř neobejde.

Chodím tedy do těchto míst tedy docela rád, už pro jakési jejich „domácí" prostředí, které není až tak běžné v dnešním, stresem tak naplněném světě!

Jaromír Slavíček

16.03. 2024 09:13:07
24.10. 2022 09:28:28
Návštěvy
Celkem: 173130
Týden: 443
Dnes: 65
  přihlásit poslední změna: 08.07. 2011 13:55:59